lørdag 20. februar 2010

Omvisning i Kwakukrum


Dette er soverommet til ungene. Her ligger de paa matter paa gulvet.

Dette er bronnen. Her henter vi vann naar pumpa er stengt.

Her er leieboeren vaar som stort sett holder seg paa doen.

Dette rommet fungerer som soverom, klesskap og oppbevaring av mat.

Klasserom paa den offentlige skulen.

Dodora.

Klasserommet til de minste ungene, 2 til 7 aar.

Klasserom og spisekrok for de storste ungene, 8 til 12 aar.

aaah, her er doen vaar. Her har tar vi ogsaa vaart daglige bucketbath. Vi er de eneste brukerene denne fasiliteten. Andre gaar paa do i jungelen, paa soppeldynga i utkanten av landsbyen eller der det ellers matte passe. (hvor som helst)

Fantastisk vannmelon! Mange takk til Mr. Seth!

landsbyen vaar

Her er huset til hovdingen i landsbyen. Rommet vaart er dora helt til hoyre. Luksus i forhold til mange.

Dette er veien til nabolandsbyen, Abam, der det er mulig aa ta taxi videre til Nyanoa og resten av verden. Rekorden var er forresten 9 personer i en skranglekasse av en taxi.

Her henter vi vann. Det er ikke langt aa gaa, men noen ganger stenger de av pumpa. Da maa vi gaa litt lenger til en bronn for aa hente vann.

Dette er fotballbana. Her spilles kamper opp til andre divisjon, visstnok. Legg merke til nedoverbakken. I bakgrunnen ser dere den offentlige skulen i landsbyen, men til og med den er for dyr til at alle har raad til aa gaa der.

Vaart kjaere rom. Nattesovnen vaar er stadig avbrutt av myggnetting som detter ned (Jorunn) og planker som detter ut av senga (Kjersti)

onsdag 17. februar 2010

Fantastisk!

Aaaah, i dag er vi to lykkelige obronier paa vei til obronimeeting! Fantastiske Mr. Seth, som jobber i syto, kom og henta oss i dag, og han hadde med seg masse frukt og gronsaker. Herlig! Han har etterhvert blitt vaar big black papa, han tar godt vare paa oss. Etter ei litt lang uke uten avbrekk, ettersom vi ikke var vekke i helga, gjorde det godt med litt oppmuntring. Saa naa ser vi fram til aa komme hjem igjen til et lass med vannmelon, banan, salat, squash, mango og ananas! Etter vi har spist oss mette paa is og yoghurtdrikk her i Swedru saa klart:)

(maatte bare uttrykke vaar glede og lykke foer tida vaar paa internett gaar ut. Paa lordag kommer det forhaapentligvis en mer detaljert oppdatering)

onsdag 10. februar 2010

Cape Cost ++

Onsdag igjen, veken susar avgaarde. Har nett hatt langhelg paa Cape Cost, fraa fredag til maadag, saa det hjelper paa. Vi reiste sju stkt ilag, og hadde ei herleg helg. Besokte to fort fraa slave-tida, handla litt, aat is, og slappa av. Maandag besokte vi Kakum national park, noko som var veldig spennande. Der har dei ei rekkje hengebruer 45 meter over bakken. Dei er veldig smale, og vaivar i vinden, men det var ein stilig maate aa sjaa jungelen paa. Turguiden vaar, Still Alive, hadde eit passande namn.

Daa vi kom tilbake til barneheimen paa maandag, var der 5 nye ungar, saa det er nok aa henge fingrane i. Kommande helg skal vi vere i ro, spare litt pengar, og forhaapentlegvis faa blogga litt meir.

Middagstid:)


Vasking av skuleuniformar.


Slavefort paa Cape Cost.


Oss to i jungelen.


Kjerstio og hjerteknuserane Moses og Bebei.


Litt av hengebrua i Kakum.

onsdag 3. februar 2010