Nord var herlig! Tidlig torsdag morgen reiste vi til Swedru, veldig klare for nesten ei uke ferie. Vi maatte sitte i en trotro i 3 timer (begynner aa bli vant til aa vente naa) for aa vente paa at den skulle fylle seg opp foer vi endelig kunne reise til Kumasi. Heldigvis hadde vi god tilgang paa fanice og appelsin, saa vi klarte oss bra:) I Kumasi hadde vi vaart beste maaltid i Ghana saa langt, pizza, sweet and sour og kylling. Fantastisk!
Vi maatte tilbringe ganske mange timer i trange busser, men opplevelsene gjorde det absolutt verdt det. Lordag reiste vi fra Tamale til Larabanga, en liten og rar landsby rett utafor Mole national park. Stemningen var herlig! Vi sov paa taket paa et lite hostell dreve av to ganske kjente tvillingbrodre. Den ene broren motte vi mens vi venta paa bussen fra Kumasi til Tamale, han hadde faktisk vaert i Norge i februar!
Det foltes egentlig som vi var i huset til noen, men det var en koselig ghanesisk opplevelse. Vi kunne se utover hele landsbyen og hore paa bonnerop fra moskeen. Vi blei fortalt at 100% av befolkninga i den lille landsbyen var muslimer, og at de hadde sitt eget spraak, kun snakka i Larabanga.
Etter aa ha sjekka inn paa hostellet leide vi oss sykler (med mer eller mindre intakte bremser) og sykla til nasjonalparken. Bavianer kryssa vaar vei, bokstavelig talt, allerede for vi hadde komt fram, og etter vaart opphold i Mole har vi faatt nok av frekke bavianer.
Safarien var fantastisk! Vi saa elefanter, nydelige antiloper, ekte Pumba-vortesvin, og saavidt ei krokodille. Landskapet var og flott, helt annerledes enn jungelen i sor.
Mandag motte vi Kate og Shaunna, to venner fra introduksjonsuka vaar som hadde prosjektet sitt i en landsby rett utafor Tamale. De tok oss med til familien sin, der vi fikk oppleve aa spise TZ, en verson av den ghanesiske nasjonalretten Fufu. Vi fikk dobbelt opp, sia begge de to konene til vertsfaren hadde laga mat. Vi maatte ogsaa sitte paa gulvet og spise med hendene. En interessant opplevelse.
Tirsdag forlot Kate og Shaunna familien og prosjektet sitt for aa vaere med oss tilbake til sor for aa tilbringe noen dager med oss paa barneheimen, og for aa reise til Cape Coast. Etter ei begivenhetsrik uke var vi klare for noen rolige dager i Kwakukrum.
Det skjedde ikke. Torsdag morgen gikk vi til Abam for aa mote Shaunna og Matthew, som ogsaa har forlatt sitt prosjekt. Kate var dessverre sjuk og maatte bli igjen hos Anna, der de sover. Vi hadde akkurat kjopt oss fanice (igjen) og skulle til aa gaa tilbake til Kwakukrum da en fullstendig overlasta lastebil, som vi seinere fikk vite at var en ulovlig virksomhet paa rommen fra politet, kom kjorende i full fart. Vi hoppa ut av veien, men den hoye lasta tok opp i stromledningen som gikk over veien, festa til husmonet paa den ene sida. Stromledningen drog monet av huset, og Shaunna som stod rett under fikk planken rett i bakhodet, og uten at noen riktig saa hva som skjedde laa Jorunn plutselig i grofta med et kutt rett under oyet. Hele Abam kom styrtende til.
Det gikk heldigvis bra med begge to, og i ettertid maa vi innromme at hele sitasjonen var ganske morsom, paa en tegneserieaktig maate. Matt, som hadde kasta fra seg fanicen sin naar han skulle redde Jorunn opp fra grofta, fikk kjopt seg en ny, og vi kunne endelig gaa tilbake til Kwakukrum.