Endelig fikk vi komt oss paa internett igjen. Det var ikke saa enkelt som vi hadde tenkt. Naa har vi forst gaatt i en halvtime for aa komme til nabolandsbyen vaar, og derfra tatt en overfylt og falleferdig taxi til en enda litt storre landsby der vi kunne ta nok en overfylt trotro/minibuss til Swedru.
Landsbyen vaar ligger midt i jungelen, omtrent saa langt fra sivilisasjonen som det gaar an aa komme. Men det er en nydelig landsby, mye finere og reinere enn andre landsbyer og byer i Ghana som generelt er veldig stygge. Naar vi kom fram paa fredag var hele landsbyen samla, og alle ungene sang oss velkommen. Med en gang vi kom ut av bilen sprant de mot oss og klemte oss. Det var ganske heftig. Vi fikk ikke saa masse tid til aa komme oss paa for vi maatte haandhilse paa alle viktige personer i landsbyen og overvaere tilbedelse av forfedrene. Det foregikk ved aa helle en eller anna form for sprit paa gulvet.
Hovdingen, som vi bor hos, er en veldig hyggelig mann. Det er fantastisk aa ha han der, for han er litt bereist og skjonner derfor hva slags forhold vi kommer fra. De andre innnbyggerene er og veldig hyggelige, men vi foler oss litt beglodde. Naar vi skulle vaske klaer kom halve landsbyen for aa se hvordan vi gjorde det, og de tok ikke et hint om at vi kanskje ikke ville gjore det offentlig.
Vi har verdens mest fantastiske "bror" og "soster" som tar seg veldig godt av oss, Alwin og Dorothy. Vi har fatt en haug nye kallenavn, for det meste Madame, som er det ungene paa barnehjemmet konstant kallar oss. De kaller og Jorunn sister Yaayaa og Kjersti sister Aqouse(?) etter ukedagene vi er fodt paa. Guttene i landsbyen kaller oss Miss White og Obroni, som betyr kviting, og av en elle anna grunn Mama.
Ungene er herlige, og de er allerede blitt veldig glade i oss. naa er vi paa vei til ei strand sammen med en gjeng andre voulenteerer, og ungene lurer nok allerede paa hvor vi er. Det skal bli godt aa komme seg vekk litt, men vi kommer til aa savne de.
Skal prove aa legge ut bilder neste gang, men internett er litt upaalitelig.
fredag 22. januar 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Dagrun og Ragnar kommenterer lørdag 23. kl 11:15:
SvarSlettKjekt å høre fra dere igjen! E-posten fra Jorunn i går er også mottatt.
Nå har vi inntrykk av at dere har fått det slik dere drømte om, når dere valgte å jobbe på barnehjem i Ghana og bo på landsbygda. Med hyggelige, hjelpsomme og forståelsesfulle voksne som dere bor hos og omgir dere med, skulle dere ha et veldig godt utgangspunkt for å få et positivt, uforglemmelig opphold. Reisene til andre plasser på fritiden blir spennende, og samværet med de andre volontørene kan gi vennskap og kontakter som kan ny spennende reiser i fremtiden. Vi ser veldig fram til bilder på bloggen om det lar seg gjøre!
I dag er det fortsatt godt, kaldt vintervær. Jølstravatnet er islagt og hver dag er unge og gamle opp på isen med skøyter av alle slag. Vi hadde speidermøte på isen onsdag, der vi også prøvde curling med plastbøtter med stein i. Det fungerte bra.
Søndag kveld fylles stua av folk som er invitert til å se bilder fra Sør-Amerika og Asia-turene våre. Da får vi sikkert spørsmål om hvordan dere har det.
Fortsatt god reise - på veien og i livet!
Ragnar
Dette høyres spanande ut. Kult om de får høve til å legge ut bilde.
SvarSlett...helsing Gunnar
SvarSlett