lørdag 20. februar 2010

Omvisning i Kwakukrum


Dette er soverommet til ungene. Her ligger de paa matter paa gulvet.

Dette er bronnen. Her henter vi vann naar pumpa er stengt.

Her er leieboeren vaar som stort sett holder seg paa doen.

Dette rommet fungerer som soverom, klesskap og oppbevaring av mat.

Klasserom paa den offentlige skulen.

Dodora.

Klasserommet til de minste ungene, 2 til 7 aar.

Klasserom og spisekrok for de storste ungene, 8 til 12 aar.

aaah, her er doen vaar. Her har tar vi ogsaa vaart daglige bucketbath. Vi er de eneste brukerene denne fasiliteten. Andre gaar paa do i jungelen, paa soppeldynga i utkanten av landsbyen eller der det ellers matte passe. (hvor som helst)

Fantastisk vannmelon! Mange takk til Mr. Seth!

landsbyen vaar

Her er huset til hovdingen i landsbyen. Rommet vaart er dora helt til hoyre. Luksus i forhold til mange.

Dette er veien til nabolandsbyen, Abam, der det er mulig aa ta taxi videre til Nyanoa og resten av verden. Rekorden var er forresten 9 personer i en skranglekasse av en taxi.

Her henter vi vann. Det er ikke langt aa gaa, men noen ganger stenger de av pumpa. Da maa vi gaa litt lenger til en bronn for aa hente vann.

Dette er fotballbana. Her spilles kamper opp til andre divisjon, visstnok. Legg merke til nedoverbakken. I bakgrunnen ser dere den offentlige skulen i landsbyen, men til og med den er for dyr til at alle har raad til aa gaa der.

Vaart kjaere rom. Nattesovnen vaar er stadig avbrutt av myggnetting som detter ned (Jorunn) og planker som detter ut av senga (Kjersti)

4 kommentarer:

  1. Så kjekt å endelig få sjå litt fleire bilete fra tilhaldsstaden. Ser ut som rommet dokkas er ganske luksus iforhald til dei andre sitt:)

    Så bra de får i dokke skikkelig frukt. :) Og dokke ser begge veldig brune ut.

    SvarSlett
  2. Ragnar skrev dette tirsdag 23. kl 23:40:

    Takk for spennende omvisning i Kwakukrum og på barneheimen. Ser fram til flere bilder fra hverdagslivet - på barneheimen og hos folk flest i Ghana.

    For oss ser forholdene på barneheimen ille ut når ungene sover på ei tynn matta på eit jordgolv i eit hus utan vinduer. Men det er trolig slik de er vant til å bo - og slik mange bor. "Alt er relativt" heter det, og derfor bor nok dere i luksus hos høvdingen.

    Med ønske om et fortsatt Ghanaeventyr fra Ragnar.

    SvarSlett
  3. Hei Jorunn
    Kjekt å sjå bilete og lese om kva de gjer. Eg er imponert over innsatsen. Har nett undervist 7.kl. mine om Afrika. Trur eg må vise bloggen dykkar til dei. Lykke til vidare...

    SvarSlett
  4. Kjekt å lese om korleis det går med dåke! :)
    håpar det har det fortsatt fint og taklar utfordringane som de møtar på ein bra måte! :D dåke er uendelig flinke og eg er stolt over å kjenne dåke! :)
    savna dåke begge to og gleda meg til å sjå dåke igjen ! <3

    SvarSlett